maanantai 2. syyskuuta 2013




Aamulla avaan verhot ja katselen, miten pullakuski peruuttaa lähikaupan eteen tuomaan tuoreita leipomisiaan. Hetken kademieli. Saisipa vaan ajaa ja peruutella, purkaa ja ja kuitata. Hakea lasti ja toinen ilman, että koko ajan kontrollissa on lauma sähikäisiä. Todellisuudessa toivoin hiljaista, rauhallista työpäivää jossain konttorissa, jossa ei tarvitsisi puhua lainkaan. Viestintää korkeintaan sähköpostilla ja muutama sananen kahvipöydässä. Ei aina innosta ja kiinnosta olla läsnä satakakskytä lasissa. Lähinnä kurkussa oleva piikkikasvi sai haikailemaan toisaalle. 

Ope kato! Kutosluokkalainen poika näyttää käsivarttaan, jossa on iso helakanpunainen rupi ja pahannäköinen iho sen ympärillä. Kysyn, mistä moinen on tullut. No piikkusen sytkärillä pöhhyytin. Ja kato, näin ku laittaa sormet (etusormen ja peukalon) vastakkain nii kynsillä saa raaputettua hyvin ihoa niin, että tulee verta. Yksi, kaksi, kolme...Oliko sulla järkevän tekemisen puute? Joo oli. Niin että tällä tasolla ollaan. Piti muutaman kerran kelata tilannetta uuestaan ennen kun tajusin, että kaverin ajatukset ja tekeminen on oikeesti tällä tasolla. Opeta siinä sitten yhtälöitä. Ei millään pahalla. Hurja keino kerätä huomiota

Toinen sankari solmii jonossa "odottaessaan" naulakoilla olevin kolmasluokkalaisten kenkien nauhat tuhannen umpisolmulle. Onpahan kaverilla tekemistä iltapäivälle. Yritän olla idealisti niin pitkään kuin mahdollista. Oon yrittäny näihin eräisiin sankareihin saaha tuntumaa muulla keinolla kuin naputtamisella.  Kerron uudestaan ja uudestaan, kuinka luotan heihin ja heidän sanomisiin, miten vastuu omasta käyttäytymisestään oppilaalla. Vaan voi että se tekee tiukkaa. Tappelisin välillä mieluummin niitten pullapussien kanssa. 

Tunnemylly pyörii taas. Viha kyllä pistää toimimaan, sisältää paljon poveria. Mutta että kun tekisi mieli karjua ja heittää niskaperseotteella käytävään poissa silmistä. Opettaja-lehden tuoreimmassa numerossa oli pysäyttävä juttu juuri näitä sankareita ajatellen. Jos oppilas saa opettajan raivon valtaan, kannattaa kokeilla empatiaa. Viha haalenee, kun empatia herää. -- On vaikea olla pitämättä ihmisestä, joka näkee sinussa valtavasti hyvää. Pitää reenata ja kovasti. Välillä empatia ei tule ihan ekana mieleen. Mutta kymmenen sekunnin päästä se saattaa olla jo hyvin lähellä ja raivo vähän kauempana. (Tai sitten oppilas on jo ikkunalaudalla menossa ja toinen toisen kurkussa. Idealisti idealisti, älä karkaa!) Katsotaan keväällä kumpi voitti: empatia vai viha.

5 kommenttia:

  1. Mutta pullakuskintyö,yksinäistä..kohtaamiset upeat puuttuvat.
    Kuutosetkin kokeilevat rajoja niinkuin pikkulapset. Pian saat onnistumisen hetkiä. Kaikki hiljaa kuuntelevat,keskittyvät.
    Ps: Ja tähän sopii kertoa parilta pikkupojalta kuultua sisäpiiritietoa kuinka mukava ja rento ope olet :)Hymyssä suin kertoivat kuinka olit jutellut ja huomannut heidät.
    Haasteet ovat sinua varten. On hurjan mutkikasta opettaa montaa luokkaa. Kiintyä,oppia tuntemaan heidät kaikki. Mutta kun tunnet,sinun on helpompi tehdä työtäsi <3 Kirjoitat niin kauniisti.

    VastaaPoista
  2. Sanos muuta. Tällä luonteella jaksaisin niin yksinäistä työtä ehkä viikon. Ja tulee niitä onnistumisia ja on tullutkin! Niitä merkkejä, että tietää miksi tätä työtä tekee. Näillä tunneimaisutaidoilla isompien angsti on vaan paljon raskaampaa vastaanottaa kuin pienempien kiukut. Tai se on jo niin paljon monimutkaisempaa, vaatii aikaa päästä lähelle ymmärtääkseen. Ja kun haluais! On jotenki vaikeampi tehä tätä duunia poukkoillen luokasta toiseen, haastavampi nähdä lasta nelkytprosenttisesti ja kohdata silti lapsi aina satasella hallitsematta kokonaisuutta. Tässä sitä opetellaan taas uutta! Vais on poijjaat moisia puhunu :) ihana, jos huomaaminen on huomattu.

    VastaaPoista
  3. Tsemppiä Elina! Toistaseksi mulla on tullut tommoisissa tilanteissa vaan semmonen plaaaaaaaah -fiilis, et ootellaanko tässä sit loppupäivä, et jotkut alkaa oleen ihmisiksi. Niin sitä ollaan erilaisia tai sitten kuohunnat on tulevaisuudessa:).

    VastaaPoista
  4. Katos Annikin messissä! :) Jees, thänks. Samoin sinne! Ehkä tuosta tekstistä tulee sellanen fiilis, että mikäs raivohärkä se siellä painaa duunia ja räiskyy seinille ;) kuvasin onneksi kuitenkin ehkä päänsisäistä, muutamien sekuntien ajatuskulkua. Itellä ei tunnu taas sellasten oppilaiden angstit, joita näkee ehkä sen pari päivää. Välittäminen ja reagointi taas on mulla merkki siitä, että toivoisi löytyvän jonkun ratkaisun/kehityksen/kasvun sitten jossain vaiheessa yhteistyötä. Mutta ollaan me erilaisiakin, sekin on totta :)

    VastaaPoista
  5. Ollaan oltu kuulolla koko ajan, mutta kommentointipuoli ollut vähänlaista vielä, mutta ehkä se tästä paranee:). Pään sisäisiä tunteita, tietysti! Mutta vaikka miltä tuntus, niin naama pokkana vaan tunti jatkuu. Mukava kuitenkin, että kirjoitat myös kolikon toisesta puolesta. Vaikka itsellä kokemusta ei olekaan vielä kuin lyhyistä sijaisuuksista, niin huomattu on että tunteet on pinnassa - niin oppilailla kuin välillä opettajillakin (joista jälkimmäiset pyrkivät tietysti hillitympään tunneilmaisuun) - totta kai, kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä!

    VastaaPoista